Gouden Penseel

Gepubliceerd op 4 oktober 2020 om 18:02

Gouden Penseel

Het is weer Kinderboekenweek. Als moeder doe ik daar ieder jaar zeker aan, alledrie de kinderen mogen een boek uitzoeken. Als leerkracht doe ik er natuurlijk ook aan. Op een of andere manier zit ik bijna ieder jaar in de "Kinderboekenweekcommissie". Dus dat is zorgen dat het een hele leuke periode op school wordt. Natuurlijk hebben we ieder jaar het liedje van het Kinderen voor Kinderen dat past bij het thema, krijgen alle groepen een boek (meestal de kerntitel) en is er een afsluiting aan het einde. Meestal is er ook een boekenmarkt, voorlezen in andere groepen en allerhande activiteiten die passen bij het thema en/ of  leesbevordering. Daar is het immers ooit voor begonnen, die Kinderboekenweek. 

Ieder jaar worden de Gouden Penseel en Gouden Griffel uitgereikt tijdens de Kinderboekenweek. In 2020 is de Gouden  Griffel is gegaan naar Bette Westera met het boek "Uit elkaar".  De Gouden Penseel is gegaan naar Yvonne Jagtenberg met "Hup Herman!". Waarom ik dat deel? Nou, om de simpele reden dat je met de Gouden Penseel op school ook aan de slag kunt.  Al die jaren dat ik in die Kinderboekenweekcommissies zit, organiseer ik dat. Aan het begin van de Kinderboekenweek heb je het meestal in het algemene stuk over de Griffels en Penselen. De kinderen weten dat het bestaat en hoe leuk is het dan om er zelf een te kunnen winnen? 

 

De opzet is niet heel ingewikkeld. Het allerleukste is het als het school breed gedragen wordt. Hieronder zal ik vertellen hoe ik het altijd vorm geef. 

In iedere klas wordt vanaf het begin van de Kinderboekenweek gewerkt aan het Kinderboekenweekthema. In sommige klassen wordt er gewerkt aan het algemene thema, een deelthema of een boek. Je kiest per klas in ieder geval een kader waarbinnen gewerkt moet worden. De kinderen hebben de gehele periode de tijd om te werken aan de tekening. Het is aan de leerkracht om aan te geven met welke materialen ze werken. Het leukste is om de tekeningen meteen "in te lijsten", door een speciaal lijstje te gebruiken. Dat geeft het nog meer allure. 
Mocht je het als leerkracht van een onderbouwgroep lastig vinden om iets moois te laten maken. Een oud collega van mij kopieerde een stukje illustratie uit het boek dat zij had voorgelezen. De kinderen tekenden daar dan verder aan. Hierdoor was het voor iedereen in ieder geval duidelijk wat er ongeveer te zien moest zijn. 


Aan het einde van de periode worden alle tekeningen per groep voorzien van een nummer, in plaats van een naam. Hierdoor is het een stuk anoniemer en dat maakt het spannender. De tekeningen worden bij de groep opgehangen. Als bij iedere groep de tekeningen hangen, dan gaat een andere groep op deze tekeningen stemmen. Meestal 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 een goede combi, maar bij dubbele groepen kan de A groep op de B groep stemmen, en andersom. 

Voor het stemmen krijgen de kinderen een blaadje waar ze de 3 nummers op kunnen schrijven van de tekeningen die zij het mooiste, grappigste of het meest bijzonder vinden. Dit hoeft niet op volgorde. Na het stemmen wordt er geturfd welke nummers de meeste stemmen hebben. 
Hieruit komen dan 5 genomineerden per klas naar voren en die krijgen dat dan ook te horen. Spannend! 

Op de afsluitingsavond (of middag) worden dan de winnaars bekend gemaakt. Per klas zijn er 3 winnaars. Die nummers 3 en 2 krijgen een mooie oorkonde mee. Nummer 1 krijgt de Gouden Penseel. 

Je kunt er ook voor kiezen om niet in iedere groep een prijs uit te reiken, maar per bouw bijvoorbeeld. 

De Gouden Penseel zal je wel zelf moeten (laten) maken. Ik heb de afgelopen jaren de mooiste creaties voorbij zien komen. Soms maakte een collega ze, of een handige ouder. Vaak is de basis een penseel van een goedkope winkel die goud geschilderd is. Dit jaar maak ik ze. Geen goud gespoten penselen, maar een tegeltje met de tekst en penseel van Gouden Stickers. 

 

Vanwege de Corona is de afsluiting dit jaar wat minder feestelijk dan anders, maar via een presentatie die 's avonds online wordt gezet kunnen alle kinderen en ouders toch meekijken! 

Deze activiteit is ieder jaar weer een succes! Dat is ook de reden dat ik het ieder jaar weer organiseer! Kinderen vinden het altijd erg leuk om mee te doen en te winnen. Doordat het anoniem is, wordt er niet op namen gelet, maar echt op de tekeningen.

 

Ook al is de Kinderboekenweek nu al een halve week bezig, je kunt nog enthousiast aan de slag! Dus trommel morgen al je collega's bij elkaar en ga aan de slag! 

Heel veel plezier! 

Oh ja, en ieder jaar maak ik ook een kleurplaat binnen het thema. Gratis voor het onderwijs en de kinderopvang.