Oh ja! Die leuke kaartjes had ik óók nog...
Ken je dat? Dat je iets maakt waar je echt blij van wordt – en dan vergeet je om het te delen? Precies dat had ik met deze set vrolijke vragenkaartjes. En dat terwijl ze inmiddels zóveel worden gebruikt in klaslokalen, praktijkruimtes en bij logopedie of coaching.
Tijd dus om ze even in het zonnetje te zetten!

Wie? Wat? Waar? Wanneer? Hoe?
De kaartjes bevatten vijf herkenbare vraagwoorden: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Hoe, elk voorzien van een speelse, duidelijke illustratie. Simpel? Ja. Maar ook ontzettend krachtig! Want juist deze woorden geven structuur, houvast en richting aan gesprekken én verhalen.
Je kunt ze gebruiken bij:
✅ Gesprekken in kleine groepjes
✅ Taalactiviteiten
✅ Verwerking van gebeurtenissen
✅ Spreekbeurten en kringgesprekken
✅ Begrijpend luisteren
✅ Reflectie
En ze zijn extra helpend voor kinderen met TOS of autisme omdat ze taal visueel ondersteunen en overzicht bieden.
Ook in de reguliere klas: voor sterke verhaalopbouw
Wat veel leerkrachten me teruggeven, is hoe goed deze kaartjes werken in de reguliere klas. Veel kinderen vinden het lastig om een verhaal logisch op te bouwen, of om een begin, midden en einde te bedenken voor hun opstel.
Door de vraagkaartjes op te hangen in de klas of op tafel te leggen tijdens het schrijven, ontstaat er vanzelf meer structuur en duidelijkheid. Je hoort opeens verhalen met samenhang, kinderen komen zelf tot hun punt en voelen zich zelfverzekerder in hun taalgebruik.
Of het nu gaat om het vertellen in de kring of het schrijven van een verhaal: deze vijf vragen zijn dé sleutel tot heldere communicatie.
Ook helpend bij emoties en gebeurtenissen
De kaartjes zijn ook ideaal om met kinderen te praten over iets dat is gebeurd of dat hen bezighoudt. Door vragen als “Wie was erbij?” of “Hoe voelde je je toen?” komen ze sneller tot hun verhaal. Voor kinderen die moeite hebben met praten over hun gevoel, biedt dit nét dat extra steuntje.
Bestel ze eenvoudig via mijn website
Heb jij een klas, behandelruimte of praktijk waar taal, communicatie en structuur belangrijk zijn? Dan zijn deze vragenkaartjes een laagdrempelig, vrolijk en stevig hulpmiddel dat je elke dag kunt gebruiken.
Ze zijn klaar voor gebruik en hangen straks misschien ook in jouw klas — waar de mooiste (en duidelijkste!) verhalen vanzelf ontstaan.
PS: Perfect voor kinderen met TOS, autisme, een taalontwikkelingsstoornis of gewoon voor elke leerling die nét wat meer houvast kan gebruiken bij spreken of schrijven.